Oppstart trening, f.o.m årsklasse 2014 Mandag 17. august kl. 18.00.

Hei alle sammen!

Fredag 14. august kom ny oppdatert idrettsveileder fra Helsedirektoratet.

Langrennsgruppa i Rustad IL følger smittevernreglementet og rådene fra særidretten vår, Norges Skiforbund. Det er komplisert, men ved hjelp av dere alle, medlemmer, foreldre, trenere, oppmenn og styret skal vi få til dette sammen. Trening skal det bli.

Det er også nå viktig å huske på at vi er en stor langrennsgruppe i Rustad IL. Ikke alle har så store treningsgrupper som oss og det vil derfor være store forskjeller på hva de ulike langrennsgruppene i Norge kan «tillate» og klare å gjennomføre innenfor det gjeldene smittevernreglementet.

Vi er heldige som driver en utendørsidrett hvor vi fortsatt kan «holde hjulene i gang» selv om vi også har mange smittevernregler å forholde oss til.

Som sikkert de aller fleste har fått med seg så har vi nå en aldersgrense på over og under 20 år med litt ulikt smittevernreglement. I vedlegget som følger med så blir det gjort rede for hva som gjelder for både barne- og voksenidretten.

I langrennsgruppas yngre treningsgrupper så har vi mange medlemmer fra ulike skoler, ja enkelte grupper har en blanding fra 5-10 ulike skoler i samme treningsgruppe. Det gjør at vi må være nøye med registreringer og å følge vedlagt smittevernreglement da konsekvensene av smitte i en treningsgruppe kan bli stor.

Vi ber alle lese vedlegget om «Stopp Koronasmitten» nøye. Det er også viktig at dere foreldre som har utøvere som er yngre enn 20 år tar en prat med barna/ungdommen før treningen starter opp om det som står i «Stopp Koronasmitten».

Barn og unge under 20 år kan drive med flere idrettsaktiviteter parallelt og således delta i flere grupper per uke, for eksempel fotball en dag, svømming en annen dag og langrenn en tredje dag. Men, for å begrense antall nære kontakter og således redusere risiko for smitte, bør det likevel vurderes å begrense antall aktiviteter per utøver dersom det innebærer deltagelse i mange ulike grupper.

For at vi skal kunne overholde smittevernreglementet så må alle fom gruppe 2010 og eldre (også turrenngruppene) ha forhåndspåmelding til treninger. Følg med på informasjon fra den enkelte gruppe på facebook. Alle i gruppe 2014- 2010 kan møte opp som vanlig på treningene. Alle trenere og oppmenn får egen informasjon om hvordan vi skal håndtere dette. Sammen skal vi få til dette på en god måte!

Grunnen til at vi må registrere alle pr. trening er smittesporing som vi er pålagt å bidra med hvis vi skulle få smitte inn i idrettslaget.

Barbro Tomter Dahlen
Leder Rustad IL – Langrenn